Nadesłane artykuły

SPRAWOZDANIE Z POBYTU NA BIAŁEJ SZKOLE

GLICZARÓW GÓRNY   14-18.01.2013

 

W dniach 14-18.01.2013r. grupa 27 osobowa wraz z 4 opiekunami wyjechała na Białą Szkołę
do Gliczarowa Górnego. W wyjeździe tym uczestniczyli uczniowie z różnych klas gimnazjalnych. Koszt wyjazdu na jedna osobę wynosił 570 zł w tym dodatkowe ubezpieczenie. Wyjazd ten był także dofinansowany przez Bank Spółdzielczy w Suchedniowie, a także Urząd Miasta – Wydział do spraw alkoholowych.

14.01.2013r. poniedziałek

Wczesnym rankiem, po uprzednim sprawdzeniu autokaru przez policję wyruszyliśmy w drogę.
Na miejscu byliśmy około południa. Po zakwaterowaniu i obiedzie wyruszyliśmy na spacer po okolicy
pod okiem pana Sylwka – przewodnika. Podczas zwiedzania Gliczarowa młodzież dowiedziała się wielu ciekawych rzeczy na temat tego miejsca i okolicy. Po południu odbyły się zajęcia podczas których uczestnicy Białej Szkoły mogli się bliżej poznać, zintegrować, a także wypracować zasady obowiązujące podczas trwania całej Białej Szkoły. W czasie tych zajęć zostały także wręczone po małym wkupnym - pamiątkowe koszuli z logo Białej Szkoły. Po kolacji odbyło się spotkanie z ratownikiem GOPR-u, który
w bardzo ciekawy sposób opowiadał młodzieży nt. bezpieczeństwa w górach, metodach udzielania pierwszej pomocy, a także prezentował sprzęt ratowniczy . Podczas tego spotkania młodzież mogła zadawać różne pytania na tematy dotyczące pracy ratownika górskiego.

15.03.2013r. wtorek

Po śniadaniu udaliśmy się wszyscy na stok „U Steni”, gdzie przez ok. 3 godziny szlifowaliśmy naukę jazdy na nartach pod czujnym okiem instruktora. Po obiedzie wyruszyliśmy na wycieczkę po Zakopanym, gdzie zwiedzaliśmy sanktuarium na Krzeptówkach, stary cmentarz „Na Pęskowym Brzysku”. Mogliśmy także pospacerować po Krupówkach. Niestety tego dnia nie udało nam się zrealizować jednego z punktów , a mianowicie warsztatów wokalno – tanecznych z młodzieżowym zespołem góralskim „Zawaternik”. Wieczorem po kolacji odbyły się zajęcia, podczas których młodzież dowiedziała się wielu ciekawych rzeczy nt. bankowości i przedsiębiorczości.

16.01.2013r. środa

Podobnie, jak we wtorek, tak i w środę dzień rozpoczęliśmy od doskonalenia umiejętności jazdy
na nartach. Po obiedzie odbyły się bardzo ciekawe zajęcia – warsztaty malowania na szkle, podczas których młodzież dowiedziała się wielu ciekawych rzeczy związanych z kulturą, tradycjami i obyczajami góralskimi . Miała także możliwość nauczyć się malować na szkle i wykonać swoje indywidualne prace, które ozdobią korytarz szkolny. Po warsztatach odbył się długo wyczekiwany góralski kulig z pochodniami, ogniskiem
i pieczeniem kiełbasek. Na świeżym powietrzu młodzież świetnie się bawiła – śpiewając, tańcząc i bawiąc się na śniegu. Po powrocie wieczorem odbyły się zajęcia wyciszające i relaksujące.

17.01.2013r. czwartek

Po śniadaniu odbyła się wycieczka do Niedzicy. Podczas niej młodzież była oprowadzana
po elektrowni wodnej przez przewodnika i mogła się dowiedzieć dlaczego powstała, jak została zbudowana i jak funkcjonuje jedna z największych elektrowni wodnych w Polsce. Młodzież podczas zwiedzania znalazła się także ok. 50 m pod zaporą . Następnie przemieściliśmy się pod średniowieczny zamek znajdujący się na prawym brzegu zbiornika Czortyńskiego, gdzie według legendy zamieszkiwała
księżniczka Brunhilda. Kręcono tam także takie filmy jak : "Zemsta" Fredry z roku 1957 r. czy „Wakacje
z Duchami”. Po obiedzie udaliśmy się na ostatnie już na Białej Szkole szlifowanie umiejętności jazdy
na nartach. Wieczorem po kolacji przyszedł czas na długo wyczekiwany wyjazd na baseny termalne
do Bukowiny Tatrzańskiej. Przed wejściem do wody mieliśmy krótka, ale rzeczową odprawę, co nam wolno, a czego nie, przeprowadzoną przez panią ratownik. Następnie przez 2,5 godziny mogliśmy zażywać kąpieli wodnych. Po przyjeździe na kwaterę na wszystkich czekała miła niespodzianka, otóż opiekunowie ufundowali pizzę wiedząc, że młodzież jest głodna. Następnie odbyły się zajęcia ewaluacyjne podsumowujące cały pobyt na Białej Szkole. Odbył się także pokaz mody w wykonaniu uczestników wyjazdu.

18.01.2013r. piątek

Po śniadaniu wszyscy przystąpili do pakowania, sprzątania i przekazania pokoi. Z Gliczarowa wyjechaliśmy około 11.00 a do Skarżyska dotarliśmy około 18.00.

Młodzież uczestnicząca Białej Szkole była bardzo zadowolona. W ankietach ewaluacyjnych bardzo pochlebnie wyrażał się na temat zorganizowanego wyjazdu, programu. Dopominała się także kolejnego
na wiosnę – Zielonej Szkoły. Wszyscy uczestnicy przyjechali cali i zdrowi, szczęśliwi i odrobinę zmęczeni.

 

 

 

Agnieszka Dąda

Małgorzata Pawelec

Wiktor Geller



UCZNIOWIE Z GIMNAZJUM NR 2 W MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO NA LEKCJI WYCHOWANIA PATRIOTYCZNEGO

 

W czwartek 15 listopada 2012 roku uczniowie klas Id i Ie z Gimnazjum nr 2 im. Powstańców Warszawy w Skarżysku - Kamiennej wzięła udział w wycieczce
do Warszawy.
Celem zorganizowanej wycieczki było przede wszystkim bliższe poznanie patrona, uatrakcyjnienie i urozmaicenie procesu nauczania i wychowania patriotycznego, umożliwienie dokonania korelacji wiedzy międzyprzedmiotowej oraz dokonanie  konfrontacji teorii z praktyką i otaczającą rzeczywistością wykorzystując zdobytą wiedzę teoretyczną wyniesioną ze szkoły i z literatury, integracja uczniów klas.

Podczas tego wyjazdu zgodnie z tradycją szkoły młodzież zwiedzała Muzeum Powstania Warszawskiego, w którym mogła bliżej poznać historię, którego imię nasi nasza szkoła. Pobyt w tym muzeum to była żywa lekcja wychowania patriotycznego
i historycznego, która dostarczyła młodzieży wiedzy o dziejach powstania warszawskiego
i okresie II wojny światowej w Polsce. Uczniowie z wielkim zaciekawieniem słuchali tego
o czym opowiadała im pani przewodnik. Z dużym zainteresowaniem obejrzała także film
pt. „Ruiny miasta” przedstawiającego zbombardowana Warszawę.

Kolejny punktem wycieczki był pobyt w Centrum Kopernika. Gdzie młodzież mogła zaangażować się w poznanie i zrozumienie świata oraz do wzięcia odpowiedzialności
za zmiany zachodzące wokół nas. Wszyscy świetnie się bawili i aktywnie spędzili czas
na poznawaniu różnych ciekawych doświadczeń, urządzeń i procesów zachodzących na ziemi i w świecie na przestrzeni wieków.
Ostatnim punktem wyjazdu do stolicy była wizyta
w Mc Donald.

 



Uroczyste Obchody Dnia Patrona

 

2 października 2012 r. byliśmy świadkami niecodziennej uroczystości. Odbyła się ona w Miejskim Centrum Kultury w Skarżysku - Kamiennej. Oprócz społeczności szkolnej Gimnazjum nr 2 im. Powstańców Warszawy - uczniów, rodziców i nauczycieli, wzięli w niej udział prezydent miasta pan Grzegorz Małkus, przwodniczacy Komisji Oświaty pan Tomasz Sekuła oraz Halina Karpińska - członek Komisji Oświaty. Uroczystośc dotyczyła obchodów Świeta Szkoły.W tym roku odbywały sie one pod hasłem " Mały bohater wielkich wydarzeń" i przybliżały udział dzieci w Powstaniu Warszawskim. Wysoce przemyślany scenariusz wzbogacony został doskonałymi występami recytatorskimi oraz wykonaniami w zupełnie nowych aranżacjach piosenek Lecha Makowieckiego i Leszka Kołakowskiego. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż imprezę uświetnił występ pięćdzieciecioosobowego chóru prowadzonego przez panią Małgorzatę Malik oraz zaangażowanie w uroczystość uczniów z klas pierwszych. Za całość 3 - etapowej imprezy, gdzie: 1 etap stanowiło zapalenie przez uczniów biało - czerwonych świec w kształcie symbolu walczącej Warszawy na Placu Staffa, 2 etap - program łączacy elementy wizualne w formie prezentacji, w której wykorzystano prace zgłoszone do konkursu multimedialnego dotyczacego Powstania Warszawskiego , wierszy i piosenek i 3 etap - zbiorowe puszczanie do nieba lampionów symbolizujacych ponadczasowość powstańczej walki - odpowiedzialne były panie Joanna Karlikowska - Manko, Jolanta Kubasiewicz, Małgorzata Malik i Małgorzata Skuza. Imprezę wspierali: Miejskie Centrum Kultury, Muzeum Orła Białego oraz absolwenci szkoły.

 

MałaGosia

Alladyn, czyli "przybyliśmy, obejrzeliśmy, oceniliśmy"

13 stycznia miłośnicy musicali z Gimnazjum nr 2 mieli okazję obejrzeć kolejny spektakl wystawiany na deskach Teatru Muzycznego Roma – „Aladyn Jr”. Projekt powstał w ramach inicjatywy „Disney Teatr Młodych”, wprowadzającego najznamienitsze disnejowskie baśnie na sceny teatrów muzycznych.

„Aladyn Jr” to następny po „Akademii Pana Kleksa” musical przeznaczony przede wszystkim dla młodszych widzów. Brak tutaj tematów kontrowersyjnych, smutnych scen, dwuznacznych postaci, ponurego klimatu i zakończenia, które niekoniecznie można nazwać szczęśliwym (a które to elementy można było odnaleźć w „Tańcu wampirów”, „Upiorze w operze” czy „Les Miserables”). Fabuła, znana zapewne większości już z klasycznej baśni Disneya, jest raczej prosta, przyjemna i ma nieść ze sobą konkretne przesłanie: nie warto udawać kogoś, kim się nie jest.

Choreografia zasługuje na pochwałę, tym większą, że tym razem „Roma” dostała wolną rękę jeśli chodzi o inscenizację. Tancerze jak zwykle sprostali swemu zadaniu. Do niewątpliwych zalet spektaklu należą także efekty specjalne (pojawienie się Dżina, dywan latający nad publicznością), młodzi aktorzy wcielający się w dziennikarzy relacjonujących misję poszukiwania męża dla księżniczki, a także wspaniała kreacja Ewy Lachowicz, niezrównanej w roli Latającego Dywanu.

Niestety, „Aladyn Jr” nie jest wolny od wad i na tle „Tańca wampirów” czy „Upiora w operze” wypada dość blado. Przede wszystkim ze względu na… parę głównych aktorów. Do tej pory najważniejszych bohaterów przedstawień odgrywały osoby obdarzone wspaniałymi głosami – jak chociażby Łukasz Dziedzic, Ewa Lachowicz, Paulina Janczak, Jan Bzdawka, Łukasz Zagrobelny czy Malwina Kusior. W tym przypadku jednak umiejętności wokalne młodych aktorów zeszły na dalszy plan. Jasmin i Aladyn zaśpiewali zaledwie jedną piosenkę (znane z oryginału „Chcę pokazać ci świat”), ale podczas ich popisu trudno było oprzeć się wrażeniu, że w rzeczywistości utwór leci z playbacku. Ani Justyna Bojczuk, ani Wojtek Rotowski, których mieliśmy okazję zobaczyć na scenie 13 stycznia, nie wydają się posiadać specjalnych talentów wokalnych czy tanecznych. Zachodzi wręcz podejrzenie, że zostali zatrudnieni tylko i wyłącznie ze względu na występy w serialu Disney Channel „Do dzwonka”. Trudno również oprzeć się rozczarowaniu, że mając na scenie tak wspaniałą solistkę jak Ewa Lachowicz, obsadzono ją w roli w gruncie rzeczy niemej. Wprawdzie za pomocą mimiki i gestów stworzyła jedną z najlepszych kreacji przedstawia, ale… może tak choćby jedna, malutka piosenka? Zwłaszcza, że tym razem po prostu brak utworów naprawdę wpadających w ucho, które będą chodzić za człowiekiem miesiącami, jak „Na orbicie serc”, „O tyle proszę cię”, „Sama wciąż” i wiele innych znanych z poprzednich musicali.

Podsumowując, „Aladyn Jr” to przedstawienie, które warto obejrzeć, choć zachwyci przede wszystkim młodszą widownię. Trudno także uznać je za najlepszą z produkcji Romy.



M.K.

Aladyn, czyli daj skok na latający dywan ;)

Na bajkach Disneya dorastały całe pokolenia dzieci. Tysiące dziewczynek zachwycało się historią Śpiącej Królewny, a ponoć nawet najwięksi twardziele płakali na Królu Lwie. Jednym z najpiękniejszych filmów animowanych Disneya był zaś bez wątpienia "Aladyn" – wspaniała opowieść o młodym uliczniku Aladynie, księżniczce Jasminie marzącej o wyrwaniu się z pałacu i nadpobudliwym dżinie, którzy wspólnie stawiają czoła złemu Dżafarowi. Ładna kreska, trochę humoru, wpadające w ucho piosenki, wątek miłosny i wyraziste postacie, klimat "Opowieści z tysiąca i jednej nocy", to wszystko sprawiło, że niejeden uległ czarowi Agrabahu.

W tym roku historia Aladyna powraca, tym razem w formie musicalu – a wszystko dzięki Teatrowi Muzycznemu Roma, na którego deskach do tej pory wystawiono m.in. „Taniec wampirów”, „Koty”, „Upiór w operze”, „Akademia pana Kleksa”, „Les Miserables”. Każdy z tych musicali okazał się hitem, przyciągając na każde przedstawienie setki widzów. Czy Aladyn Jr., wspólne przedsięwzięcie Romy i Disneya również jest skazane na sukces? Uczniowie Gimnazjum nr 2 będą mieli okazję ocenić to już 13 stycznia 2012. Nie jest to jedyny planowany wyjazd. 24 stycznia panie R. Matuszewska i J. Kubasiewicz po raz kolejny organizują wyprawę do Buffo, gdzie następne klasy otrzymają szansę obejrzenia musicalu „Romeo i Julia”. Do tej pory gimnazjaliści przyjmowali przedstawienie z nieodmiennym entuzjazmem – ciekawe, czy i tym razem uwspółcześniona historia Romeo i Julii zdobędzie ich uznanie.

MK

Zajęcia integracyjne dla "pierwszaków"

Zajęcia integracyjno – adaptacyjne w naszej szkole odbywają się, jak co roku, w miesiącu wrześniu. Uczniowie wraz z wychowawcami poprzez wspólną zabawę wywołującą działania spontaniczne, świetnie się bawią. Ruch, ożywienie, rozluźnienie psychiczne powodują poprawę atmosfery w klasie, sprzyjają powstawaniu przyjaźni, wzajemnej akceptacji, tolerancji i poczucia wspólnoty.

Wśród podstawowych potrzeb jakie odczuwa człowiek, często wymienia się potrzebę poczucia przynależności i potrzebę akceptacji przez grupę do której się przynależy. Każdy z nas pragnie być dostrzeżony i doceniony przez innych. W razie niespełnienia tych podstawowych potrzeb człowiek odczuwa uczucie osamotnienia, izolacji i zahamowania. Poczucie wspólnoty i akceptacji będzie na pewno silniejsze, jeśli członkowie danej grupy poznają się bliżej. Wzajemne poznanie się, a przez to również nawiązywanie kontaktów i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia wspólna zabawa. Poprawia komunikację, daje poczucie wspólnoty z innymi i poznanie reakcji własnych i osób drugich.

 

T.Krupa

Spotkania z kulturą

Są chyba dwie rzeczy, które uczniowie w szkole kochają najbardziej – przerwy i szkolne wycieczki. Te pierwsze zazwyczaj stają się okazją do plotek, zjedzenia drugiego śniadania, gorączkowego przepisywania pracy domowej lub też panicznych prób przyswojenia jak największej ilości informacji przed kartkówką z biologii czy fizyki. Te drugie to z kolei doskonały pretekst do spędzenia czasu ze znajomymi, zwiedzenia kawałka świata, pogaduszek w autobusie i dania się przyłapać opiekunowi przy próbie opuszczenia pokoju nocą. Sprytni nauczyciele z Gimnazjum nr 2 postanowili wykorzystać uczniowską miłość do wszelkich okazji łączących się z opuszczeniem drogich, szkolnych murów, także w innym celu: krzewienia kultury wśród młodego pokolenia i pokazania, że istnieją inne rozrywki niż np. oglądanie kolejnych odcinków Hanny Montany.

Zaczęło się od modnych ostatnimi czasy wampirów. A konkretnie od „Tańca Wampirów”, musicalu wystawianego w roku 2005 w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Początkowo uczniowie odnosili się do tego pomysłu niechętnie, bo „to przecież teatr, co ciekawego może być w przedstawieniu”? Śpiew, taniec, gra aktorska i doskonała scenografia zdołały jednak zdobyć sobie uczniowskie serca, a po opuszczeniu budynku na ustach gimnazjalistów królowało jedno pytanie: „Psze pani, kiedy następny wyjazd?” Z listami chętnych na kolejne przedstawienia nie było już problemów.

W kolejnych latach pod opieką pań R. Matuszewskiej i J. Kubasiewicz uczniowie mieli okazję odwiedzić jeszcze kilkakrotnie Romę, by obejrzeć polskie wersje musicali znanych na całym świecie: „Kotów”, „Upiora w operze”, czy „Les Miserables”. By urozmaić ofertę zorganizowano także wyjazdy do teatru Buffo, gdzie wystawiano „Metro” oraz współczesną wersję „Romea i Julii”, która szczególnie przypadła gimnazjalistom do gustu – do tego stopnia, że byli gotowi ścigać członków obsady z prośbami o autografy. Choć to właśnie musicale zdobyły sobie największą popularność w Gimnazjum nr 2, wycieczki nie ograniczyły się tylko do nich – zorganizowano m.in. wizytę w Teatrze Wielkim, gdzie dano uczniom szansę obejrzenia opery Stanisława Moniuszki ,,Halka”, a także wyjazd do Teatru Wielkiego w Łodzi na słynny balet „Jezioro Łabędzie”.

Następna wyprawa szykuje się już wkrótce, a jej celem ponownie będzie Teatr Roma, gdzie tym razem wystawiany będzie musical „Alladyn”.

MK